85 anys i tres dies abans, Godella s’havia vestit de dol per la mort d’un dels seus grans artistes. El tenor Lamberto Alonso, el substitut de Julián Gayarre al Teatre Reial de Madrid, reunia una doble efemèride sobre l’escenari del Capitoli on, el cap de setmana passat, se li va retre homenatge pel 150 aniversari del seu naixement. L’artista, reconegut a tot el món pels seus dots musicals, també va destacar per les seues qualitats pictòriques, però el que pocs coneixien fins dissabte era la seua faceta com a poeta. Precisament un poema costumista –i d’escassa qualitat literària–, Un ensomni celestial, escrit en valencià per l’autor de Perles del camp, es va convertir en la primera escena del muntatge multidisciplinari que va dirigir Vicent Sanz i que va estar organitzat pel Taller d’Història Local de Godella en doble funció –dissabte i diumenge. Dramatitzat en off i sobre els dibuixos projectats d’Emilio Marín Lillo, la peça va desvetlar la profunda religiositat de Lamberto Alonso, la seua passió pel cant i el seu humor. L’escena segona enllaça aquell somni amb la història creada per Amparo Grafiá a partir de la idea original de Miguel Gago, la història de L’home del nas gelat. Una excusa per a aproximar-se a la figura del tenor, el seu entorn, familiars, amics i vivències. Com l’autora mateixa va reconèixer, la funció no aspirava a ser una obra de teatre sinó un grapat de pinzellades que van permetre reunir sota els focus Pinazo, Salvador Giner, Navarret i Lauri Volpi, entre altres.
El director del cor Lambert Alonso i pianista, Josep Manel Campos i Campos, va tocar, durant els entreactes, diferents peces adaptades al piano que el tenor va interpretar en els primers anys del segle XX. També va participar el cantador Josep Aparici, Apa, qui va oferir El Paño, una peça de 1800 de gran complexitat melòdica magistralment resolta pel baríton.
Finalment, i després de l’animada tertúlia de la barberia, el Cor Lambert Alonso va acompanyar el diàleg impossible entre Lauri Volpi i Lambert Alonso amb El Brindis. La funció, que va tenir un caràcter benèfic i els ingressos de la qual es van destinar a la Junta Local Contra el Càncer i l’Associació d’Amics de la Música de Cambra de Godella, va concloure amb actors, cantants, músics i públic entonant el Va pensiero, composta per Verdi 20 anys abans del naixement del tenor godellenc.